Cíle projektu
Do našeho, poměrně tradičního oboru chovu sladkovodních ryb ve volných vodách, vstupují inovace. Prosazují se technologie chovu ryb v uzavřených vodních systémech (RAS), kde je důraz na bezpečnost chovu, ekologickou udržitelnost, eliminaci chorob a parazitů ryb, digitalizaci provozu a moderní způsoby zpracování ryb.
Ale inovace, které se nyní u nás zavádí jsou v zahraničí již běžným standardem a my se chceme učit a chceme zprostředkovat tyto znalosti i našim žákům. Pokud bychom měli definovat základní oblasti, na které se musíme zaměřit, pak je to:
- zavádění inovací, seznamování pracovníků a žáků s těmito inovacemi a učit se pracovat v nových moderních a ekologicky udržitelných podmínkách,
- zajistit kvalitní výuku ICT tak, aby žáci vyhověli svými kompetencemi digitalizaci pracovišť, poskytnout učitelům návody a inspirace na využití ICT ve výuce,
- vybavit žáky odbornými jazykovými a komunikačními kompetencemi v angličtině, připravit učitele na výuku odborných témat v angličtině a modernizovat metody výuky jazyků.
Snažíme se modernizovat naše školní zařízení a vybavení, momentálně budujeme školní recirkulační stanici pro chov ryb v kombinaci s produkcí zeleniny (RAS), kde bude probíhat odborný výcvik žáků a gastro učebnu pro přípravu ryb pro kuchyňskou úpravu, abychom rozšířili možnosti uplatnění absolventů. Posilujeme jazykové kompetence našich pracovníků poskytováním jazykových kurzů v naší organizaci.
Projekt ERASMUS+ nám pomůže v tom, že můžeme využít zkušenosti i provozy našich zahraničních partnerů, kteří mají s inovacemi zkušenosti. Můžeme se inspirovat moderními, digitálně řízenými chovy lososů v Norsku.
Naše partnerská škola ve francouzském Guérande má dlouholeté zkušenosti s provozem školní RAS. Tam se můžeme učit a vyvarovat se chyb i následných ztrát na produkci v našem zařízení. Na této škole se momentálně experimentuje s umělým chovem sladkovodní krevety, což je pro naše pracovníky i žáky nesmírně zajímavé a použitelné i v našich podmínkách. V rámci našeho končícího projektu ERASMUS+ KA122 VET vedení naší školy a pracovník odborného výcviku absolvovali stínování na francouzské RAS, aby získali zkušenosti s provozem i průběhem odborného výcviku. Chtěli bychom navázat a ve spolupráci pokračovat.
Chov ryb v ČR je zaměřen hlavně na chov kapra, ale poptávka trhu je i po jiných sladkovodních druzích. Například na Slovensku jsou farmy na chov hlavatky, největší evropské lososovité ryby, která se u nás nechová.
V rámci posílení jazykové přípravy chceme zavádět moderní metody výuky a některá odborná témata vyučovat metodou CLIL. Ohledně zvyšování digitálních kompetencí a využívání digitálních technologií chceme pracovníky inspirovat v jejich využívání ve vzdělávacím procesu a vypracovat doporučení pro zavádění digitalizace na škole. Nesmíme opomenout ani management školy, který se na moderní řízení organizace a zavádění inovací musí připravit teoreticky, dobře pracovat s lidskými zdroji, tvořit příznivé klima ve škole a motivovat pracovníky i žáky k pozitivnímu přístupu k inovacím a ochotě učit se nové věci. Veškeré naše aktivity vedoucí k inovacím připraví naše žáky na práci v prostředí, které zde možná nyní není, ale za pár let může být jejich profesní realitou. Chceme je připravit pro budoucnost akvakultury. Plánované kurzy pro učitele a mobility pro žáky v rámci tohoto projektu naplňují tyto výše zmíněné potřeby a cíle naší školy.