ŠKOLNÍ PSYCHOLOG

Povídání o stresu, který s sebou nese i situace, ve které se nyní nacházíme

 

Každý z nás se s náročnou životní situací (a těch je hodně, každý si v průběhu života nějakou budeme muset projít, a ta současná k nim rozhodně patří) vyrovnáme jinak.

 

Chcete se dozvědět víc?

>> více

PRÁVĚ PROBÍHAJÍ TYTO PROJEKTY

Rekonstrukce a modernizace objektu Střední školy rybářské a vodohospodářské Jakuba Krčína

 

Vzdělání pro veřejnost

Nabízíme PROFESNÍ REKVALIFIKACE pro tyto profese:

  • Rybníkář
  • Líhňař
  • Pstruhař
  • Zpracovatel ryb
  • Chovatel vodní drůbeže
>> více

VIDEO vizitka

Hlásí se vám školní psycholožka

Zdravím. Zdravím všechny, co si najdou čas na přečtení.

Když už je teď jasné, že nás všechny čekají různá déletrvající omezení, včetně docházky do školy, hlásí se vám školní psycholožka.

V týdnu, co se zavřely školy, jsem měla v plánu setkat se ve třídách s těmi z vás, kteří jste se dopracovali ať už k maturitě, nebo k závěrečným zkouškám. Kvůli tomu, abych vám řekla nějaké informace zejména o tom, jak zvládat stres před zkouškami dospělosti, jak rozvolňovat eventuelní psychické napětí, nebo náhlé paniky, které v rámci očekávání blížící se takové události na vás mohou „číhat“.  (Mimochodem, prozradím vám tajemství: zkouška dospělosti - to se fakt jen tak říká, dospělost se pozná jinak, ale budete k ní už mít „našlápnuto“). Teď svůj plán neuskutečním „z očí do očí“, ale využiju možnosti e-mailové komunikace a

povídání o stresu, který s sebou nese i situace, ve které se nyní nacházíme, směruju ke všem žákům (a když budou číst i učitelé, rozhodně to nevadí).

Začnu pro vás nepopulární větou – ať už ji mám za sebou: současná absence ve škole fakt nejsou prázdniny, ale to už jste asi za ty týdny stačili zjistit, když dostáváte výukové materiály z jednotlivých předmětů prostřednictvím třídních emailů. Nechci vás tímto konstatováním vehnat do stresu, jen ukotvit v realitě.

 

A teď k tomu, co si myslím, že nebude vadit, když budete také vědět:

  • Každý z nás se s náročnou životní situací (a těch je hodně, každý si v průběhu života nějakou budeme muset projít a ta současná k nim rozhodně patří) vyrovnáme jinak. Záleží na tom, jaká je naše – chytře řečeno – frustrační tolerance, tedy jakou máme odolnost vůči zátěži, tzn. jak jsme odolní vůči problémům a nepříjemným situacím, do kterých se dostaneme, a to ať už vlastní, nebo vinou okolí. Někdo toho „unese“ hodně, někdo přiměřeně, někdo se „hroutí“ i pod - pro jiného - maličkostmi. Hodně záleží na naší osobnosti: někdo je úzkostnější, hůře zvládá stres, nebo je nejistý, neví si se situacemi rady, když dojde k narušení zaběhnutého rytmu, narušení běžného života. Takový člověk patrně bude mít i sníženou, nebo i nízkou odolnost vůči zátěži a zpravidla má i oslabenou tzv. psychosomatickou regulaci. Co je zase tohle? „Lidsky“ řečeno to znamená, jak a do jaké míry na naše tělo dopadá „pošramocená“ psychika, jak se na nás projeví to, když nám „není na duši dobře“, jak rychle - nebo pomalu – se na těle projeví psychická zátěž. Ještě jinak řečeno: když nějaký problém naruší náš psychický komfort, může se to projevit v různých tělesných potížích, bolestech těla - říká se, že tělo somatizuje. Někdo začne špatně spát, někoho bolet žaludek, dalšího záda, hlava….., někomu rychleji, nebo nepravidelně buší srdce, má zvýšený tep, cítí horkost, víc se potí, může mít i výkyvy teploty …… To a mnohé další jsou potíže, za které může jen psychika. Tedy nejste nemocní v pravém slova smyslu, a když vás případné bolesti, nebo to, že se necítíte prostě „jen“ dobře, dovedou k lékaři, ani lékařská vyšetření na vás nic neobjeví - po tělesné stránce jste tedy zdrávi, ale potíže přesto cítíte. Právě to je psychosomatika, kdy psychický dyskomfort „rozhodí“ tělo. (Psychosomatika, ze řeckého psyché = duše (tedy vědomé i nevědomé duševní stavy a procesy) a soma = tělo, mluvíme tedy o tom, že psychický stav se promítá na tělo, projevuje se na těle).

 

Nepovinný úkol: napadne vás nějaké české přísloví, ve kterém jinými slovy mluví o tom, že psychika, problémy spouští naše tělesné bolesti? Je jich víc.

  • Proč o tom píšu? Protože teď mnoho lidí může cítit psychické napětí, mít obavy, úzkosti, cítit se nejistě. A to může mít svůj výraz i v nepohodě těla, v bolestech těla. Tak teď aspoň víte, že pokud nejste v psychické pohodě - a to v současné době být úplně nemusíte, že vaše případná psychická nepohoda může být i doprovázena nepříjemnými, či bolestivými tělesnými pocity, aniž by to nutně muselo signalizovat, že jste nemocní.

 

  • Ještě vysvětlení, proč aktuální situace v nás může psychickou nepohodu vyvolávat? Už víte, že někdo se za stejné situace cítí dobře, jiný tak „půl na půl“, další špatně.  Víme taky, co za to „může“ (naše míra odolnosti vůči psychické zátěži). Příčinou, že většina lidí je přinejmenším ostražitá a obezřetná, je to, že prožíváme něco úplně nového, tedy něco, s čím jsme se doposud nesetkali, s čím tedy ani nemáme žádnou zkušenost. Jsme vyrušeni z našich zaběhlých stereotypů = z toho, na co jsme byli zvyklí, co bylo pravidelnou součástí našeho denního režimu. Je to pro nás neznámé, a už jen z tohoto důvodu to vnímáme jako ohrožující, jako nebezpečí. U někoho psychickou nestabilitu může vyvolat to, že je zvyklý mít věci kolem sebe pod kontrolou a pokud nemá, protože to už není jen v jeho moci, protože už je to za hranicemi jeho možností, podléhá stresu a nejistotě. Jiný zase není zvyklý nést za sebe, nebo i za ostatní zodpovědnost. A tím je pro něj stávající stav nejistotou.  Nebo jsou lidé, kteří nejsou zvyklí se omezovat, či podřizovat. A pokud jste předtím dobře vnímali text, už vás napadá, že to souvisí s tím, že je to pro ně situace nová, jsou v ní bez zkušeností, a to je pro ně znejišťující.

 

  • Co s tím? Lze naše obavy nějak zmírňovat? Rozhodně je dobré mít informace - zdůrazňuji potřebné a pravdivé informace. Takové, které jsou nám ku prospěchu, tedy nezabývat se  katastrofickými scénáři, nenaslouchat řečem „jedna paní povídala“.  Protože když si o něčem už mohu udělat představu, znám podmínky a pravidla, vím, co mám, nemám, smím a nesmím, co je pravda a co už panická lidská „tvořivost“, stává se pro mě situace již poměrně známou, a tím se snižují i obavy, nebo psychické napětí.

 

  • Mějte - a nejen teď - na paměti, že když budete „krmit“ duši příjemnými podněty a budete mít potřebné, ne nadbytečné a zejména ne jen negativní informace, i tělo se bude cítit dobře. To, co nám dělá radost, si můžeme plnit a dopřát i za omezených podmínek. A hned se nám i dívat na svět bude líp.

 

Povinný úkol: dělat radost sobě i svému okolí, myslet na sebe i naše blízké.

 

Pokračování příště.

 

P. S. Kdybyste stáli z jakéhokoliv důvodu o kontakt se mnou, pište, prosím, na mail jskalova@ssrv.cz

 

 

Jaroslava Skálová, školní psycholožka

Kalendář akcí

POÚTSTČTSONE
                                          
Změny v rozvrhu Rozpis praxe žáků

Obory studia

Maturitní obor

Učební obor

Nastavbové studium

Služby pro veřejnost

  • Turistické ubytování v domovech mláděže
  • Pronájem autobusu MB + VW
  • Nabídka stravování
>> více

Kontakty

Táboritská 688
379 01 Třeboň

TELEFON: 384 721 216
EMAIL: info@ssrv.cz
FAX: 384 724 401
ID datové schránky: rhkyuzm

Partneři školy

Jihočeský krajbioproESFlogo ropmšmtdíla rožmberkůuniv 2ubytování

Kontakty

Střední škola rybářská
a vodohospodářská
Jakuba Krčína, Třeboň

Táboritská 688/II, 379 01 Třeboň

Email: info@ssrv.cz

Telefon: 384 721 216

Mapa
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Další informace Rozumím